با توجه به مقصود از تزكيه در قرآن، اين پرسش شايان طرح است كه نفس هميشه با هواها و شهوات همراه است و در حقيقت نفس مبدأ هواها و شهوات بوده و شهوات جزء قوا و استعدادهاي آن به شمار مي‌آيد. با اين حال چرا بايد نفس را از هواها و شهواتش دور كرد؟ آيا مگر ميان نفس و قوايش تضاد وجود دارد؟
پاسخ به اين پرسش نيازمند شناخت نفس و چگونگي تأثير هواها بر نفس است. در اين راستا بايد گفت آنچه از قرآن كريم فهميده مي‌شود، اين است كه نفس يك واقعيت دو سطحي است: يك سطح رويين كه عبارت است از مجموعه قوا و نيروها كه ارتباط تنگاتنگي با جسم و تن دارد و ويژگي اصلي‌اش تحرك و جنبش است. ديگري سطح ژرف و عميق كه محور و مركز نفس را تشكيل مي‌دهد و ويژگي اصلي‌اش كنترل و مديريت قوا و نيروهاست كه معمولاً از آن به «من» تعبير مي‌كنيم. در اصطلاح قرآن اين محور و عمق نفس «قلب» ناميده شده است؛
«و القلب العضو المعروف. و يستعمل كثيراً في القرآن الكريم في الأمر الذي يدرك به الإنسان و يظهر به أحكام عواطفه الباطنة كالحبّ و البغض و الخوف و الرجاء و التمني و القلق و نحو ذلك. فالقلب هو الذي يقضي و يحكم، و هو الذي يحبّ شيئاً و يبغض آخر، و هو الذي يخاف و يرجو و يتمنى و يسر و يحزن، و هو في الحقيقة النفس الإنسانية تفعل بما جهزت به من القوى و العواطف الباطنة.»‏ (طباطبايي، ‏9/ 47؛ نيز رك: ‏3/56 و ‏2/224)
«قلب همان عضو معروف است. در قرآن كريم در مورد چيزي به كار مي‌رود كه انسان به واسطه آن درك مي‌كند و عواطفش را همچون دوستي و دشمني، ترس و اميد، آرزو و اضطراب و . به وسيله آن اظهار مي‌نمايد. پس قلب همان چيزي است كه حكم مي‌كند، دوستي و دشمني مي‌ورزد، ترس و اميد دارد، شادمان و اندوهگين مي‌شود و اين در حقيقت همان نفس و جان آدمي‌ است كه به وسيله ابزارهايي كه بدان مجهز شده است، عواطفش را نشان مي‌دهد.»


ادامه مطلب.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کافه چاپ نصر آموزش فتوشاپ ❤❤ روزمره هاونگاه‌ ARMY&BTS Michael اشپزی معرفی بهترین سایت های ایرانی و فارسی زبان Ervin